2 thoughts on “Being Me

  1. Assalamualaikum Dr..saya Fathiah Ibrahim berasal dari kelantan..saya sedang menyambung belajar di upm.. saya seperti tidak merancang hidup saya. selepas habis degree, tertarik dengan tawaran lecturer utk jadi research assistant, saya setuju untuk sambung ke master dalam research yang bertajuk fathering n coparenting in divorced families.. saya agak tertekan sekarang sebab saya berasa tidak bersedia untuk duduk jauh dengan keluarga.. saya selalu balik ke kg sehingga saya kerap penat dan tak boleh fokus pada research..bila saya senaraikan masalah saya, tak banyak pun.. saya sibuk memikirkan hal-hal yang remeh…Saya jadi sangat malas sekarang ni. Saya tiada idea untuk menulis. Saya sedar seperti sedang melarikan diri untuk membaca jurnal-jurnal english (saya mmg agak lemah BI).. saya ada beli banyak buku untuk baiki BI saya… tapi saya sering beri alasan “ok, kejap lagi”.. saya juga kalut memikirkan tiada jodoh melihat kwan2 yang seusia 26 tahun sudah kahwin.. dan paling kerap saya mengeluh bila saya hanya mempunyai basikal berulang alik dari kolej canselor ke fakulti ekologi manusia.. orang lain hebat bermotor dan berkereta..saya sekarang di semester 2.. sepatutnya sem ni saya kena bentang proposal.. saya nak berubah.. tp selalu saya berasa malas dan banyak main.. saya tiada masalah dengan lecturer..saya suka bekerja dengan supervisor sy.. selepas saya baca blog Dr, saya ada sedikit kesedaran..untuk berjaya bukan senang… bukan seperti tukar baju, spek mata, dan lain-lain.. terima kasih Dr sekiranya sudi titipkan sedikit nasihat buat saya untuk kembali semangat menyiapkan master saya ini.

    • My dear, language learning can be in many forms. What do you like? Songs? Listen to English songs and sing along. Movie then watch & read the subtitle in English. Read what you like to read about – your hobby, follow your passion. You MUST love your topic, field of research. Walaupun thesis saya on e-training among lecturers, masa saya “sakit” dan bengo tu saya divert gi buat research on polygamy almost 2 years. Untuk menulis you have to be a good reader first. Keep a notebook & write a journal. Bukan academic journal, tapi macam diary. Write your dreams, your strength, do SWOT analysis, go for a walk. Macamana nak minat baca jurnal if you are not excited about subject matter. Yo lo ko nok buat topik tu…carilah topik yang kita betul-betul boleh tidur hingga termimpi-mimpi – ala-ala bercinta gitew.. Soal jodoh, ada orang memang tiada jodoh pah sudoh. But we never know. Ada orang bulih nikoh pat limo kali. I so far baru 2 kali. Tak tahu Allah tulis gapo di Loh Mahfuz. But kita boleh terus berdoa. Maaf saya ni menulis nak cepat. Baso dio doh orghe anok rama ni…loghat sokmo. Bujang, ada laki, berkongsi laki, ibu tunggal, ibu tertinggal semua ada ujian. Hidup satu perjuangan! Go for it!

Leave a comment